Dårlig språk koster deg kunder

Slurv med språk, altså særlig feil som skyldes at man ikke gidder å ta en stavekontroll, får meg til å tenke at slurver de med det, så slurver de kanskje med bremsene på bilen min også.

Det er på tide å snakke litt om å bruke godt språk i kommunikasjon med kundene, enten det er en enkel Facebookpost, en annonse eller på hjemmesiden din.

Mange tenker at det kanskje ikke er så farlig med en og annen skrivefeil, og det er fort gjort å glippe på tastaturet - men det er fortsatt viktig å rette det opp!

Det kan fort koste dyrt å ha dårlig språk og skrivefeil. Jeg er en av dem som gjerne velger en annen leverandør dersom en har dårlig språk og mye slurvefeil.

Slurv med språk, altså særlig feil som skyldes at man ikke gidder å ta en stavekontroll, får meg til å tenke at slurver de med det, så slurver de kanskje med bremsene på bilen min også. Når man presenterer seg på en uprofesjonell måte - hvordan kan jeg være sikker på at de gjøre jobben bra også? Det er jeg neppe alene om å tenke, selv om jeg er over gjennomsnittet opphengt i godt språk.

Et britisk kommunikasjonsbyrå spurte 1700 online datere, og fant at 43% av brukerne anser dårlig grammatikk som uattraktivt, og hele 35% mener bra grammatikk er tiltalende.

Troverdigheten på nett består i å sørge for at nettsidene og Facebook-siden din - og dermed bedriften din - framstår som pålitelig og kunnskapsrik.

Selvsagt er det en del som sliter med for eksempel dysleksi eller andre lese- og skrivevansker, men disse er ofte de som er mest opptatt av å sørge for at det de skriver er riktig. For alle andre kan denne sjekklisten være grei å ha;


1. Les teksten baklengs

Siden hjernen vår fyller hull som er basert på konteksten, hjelper det å bryte den konteksten for å se ting som de er. Ved å lese teksten din baklengs, forstyrrer du den naturlige strømmen av ting, og blir tvunget til å lese ord for ord. Denne tilnærmingen tvinger deg til å forstå hvert ord enkeltvis, noe som gjør det lettere å identifisere feilstavede ord og grammatiske feil.


2. Få noen til å lese

Dette er selvfølgelig verdien i å ha en god redaktør. Om du ikke har en redaktør (hvilket de færreste har) kan du alltid få en venn eller en kollega til å lese gjennom teksten din.


3. Les høyt

Dette er et ganske klassisk råd når det gjelder tekst. Ikke bare vil du finne grammatiske feil, du vil også skrive mer som du snakker, og det er en god ting.


4. Sov på teksten

Selv om dette er vanskelig å gjøre når du helst vil bli ferdig, eller til og med umulig hvis du har en deadline å rekke, ser du ofte på teksten med nye øyne om du bare sover på den over natta (ikke fysisk, men mentalt).  


5. Bruk stavekontroll!

Stavekontroll er ofte ikke helt til å stole på, men som ett av fem sikringspunkter, bør den være med. Det er enkelt, trykk på en knapp og så tar det to sekunder.

Å sørge for at tekstene dine er gode og har korrekt språk, koster veldig lite. Samtidig er det uendelig viktig for første-, andre-, og tredjeinntrykket av bedriften din.