Facebook straffer deg

Dårlig innhold blir ikke bedre av at du betaler for å få det vist, og nå straffer Facebook faktisk også annonsene til sider med dårlig innhold!

Facebook er i stor endring, både design- og layoutmessig, men også i hvordan det drives. Algoritmene har til alle tider styrt hva vi får se i nyhetsfeeden etter Facebooks eget forgodtbefinnende, og det kommer til å bli enda tydeligere utover året.

Den mest tilsynelatende dramatiske forandringen, er at selve nyhetsfeeden kommer til å forsvinne, i et håp om å redde stumpene av et firma i gigantiske personvernproblemer.

Skandalene har stått i kø, først gjennom Cambridge Analytica-skandalen og senere gjennom flere andre, grove brudd på personvernreguleringene. I stedet for å prøve å lappe på et tynnslitt teppe, velger Facebook i stedet å ominnrede - russerne kan ikke fylle feeden din med fake news om du ikke har en feed!

 

Må tenke nytt

mindmap-2123973.jpg

Det får selvsagt konsekvenser for oss som jobber med digital markedsføring - hvordan skal vi nå klare å nå ut til kundene? Etter 10+ år på Facebook har vi blitt vant til store omveltninger, og i stedet for å tralte videre som vi alltid har gjort, tvinger endringene oss til å tenke nytt. Facebooks mål har alltid vært å være en møteplass mellom mennesker som av ulike årsaker må forholde seg til hverandre. Samtidig har det også blitt verdens største markedsplass, hvor store og små bedrifter kjemper om kundenes gunst. Facebook velger å fokusere på å gi folk mer av det de vil ha, og mindre reklame og salgsframstøt. Det betyr også endringer for oss som innholdsprodusenter.

Video vil i større grad enn noen gang komme til å prege Facebook, som gjør et dårlig skjult forsøk på å bli YouTube. I vinter ble det kjent at videoer over tre minutter kommer til å prioriteres, angivelig fordi det er det seerne vil ha, antakelig fordi det åpner dørene for å putte annonser inn i selve videoen, slik YouTube gjør det. Facebook Watch kommer også til å bli sentral i omleggingen av plattformen - mer video, lengre video, og mer video av god kvalitet.

 

Krever originalinnhold

Det tar oss tilbake til det vi skrev i starten; stadig mer innhold må være originalt, godt og velprodusert. Algoritmene straffer sider som bare er laget for å dele det samme seg i mellom på så mange sider som mulig, innhold som ikke er av særlig god kvalitet, men laget for å spres, tagges i, og deles ukritisk. Det fører - heldigvis - til at en del “drittsider” etterhvert vil få problemer med å nå ut.

Facebook straffer også linking til alt som leder ut av Facebook, for eksempel en video som ligger på YouTube (hvorfor skal de ville sende deg UT av sin egen videoplattform, og til konkurrenten?) og linker til landingssider og andre nyhetskilder utenfor Facebook. Ikke bare gir det deg dårligere rekkevidde på innleggene dine - dårlig innhold, eller innhold Facebook ikke liker - gir deg også dårlig rekkevidde på de annonsene du betaler for!

Facebook prøver rett og slett å tvinge oss til å lage innhold som beholder brukerne PÅ Facebook, ikke sender dem ut. Facebook prioriterer å vise frem poster med livesendinger, deretter video og til slutt poster med bilde og tekst. Poster med linker som leder ut av siden havner helt sist i rekka, og fører til at du straffes.