Hva kjennetegner en god nettside?

Nettsiden din er din beste selger, og nettopp derfor bør du bruke en del tid på planlegging og design. Det er mye man skal tenke på når man skal lage nye nettsider. I en hverdag hvor man må være stadig mer tilgjengelig er det viktigere enn noen gang å være tilstede der kundene dine er, når de er det. I et hav av alternativer for kundene, er det viktig å skille seg ut. Hva kjennetegner egentlig en god nettside? 

  • Responsiv - tenk mobil først

De aller fleste bruker mobil når de surfer på nettet, og all statistikk tilsier at det bare vil øke med tiden. Derfor bør designet være spesielt godt tilpasset mobil, og like fint og enkelt å navigere som på PC. 

Hva kjennetegner en god nettside? | Responsivt design | Markedsføring | SEO | DigiKo | Tynset | Fjellregionen | Røros


  • Tilgjengelig for alle

Visste du at nærmere 20% av Norges befolkning er avhengig av universell utforming av nettsiden? 20% av kundegrunnlaget ditt har du ikke råd til å skyve til side, og faktisk ble det i 2013 lovbestemt at alle som retter seg mot det norske markedet på nett skal ha universell utforming. Det inkluderer også videoer og Facebook. 


Universell utforming innebærer blant annet navigering, fonter, farger og kontraster.
Har du en nettside? Retter du deg mot det norske markedet? Bruker du nettsiden til å informere eller tilby tjenester? Hvis svaret ditt er ja på disse spørsmålene, så omfatter krav om universell utforming deg.


  • Lett å navigere

De fleste som besøker nettsiden din har ikke vært der før, og vi har alle opplevd å ikke finne det vi leter etter - det er rett og slett frustrerende. En god nettside er lett å navigere. En fin tommelfingerregel er at det ikke bør gå mer enn tre klikk før man har funnet fram til innholdet man leter etter. 


  • Lett å lese

Det er lett å rote seg bort i faglige uttrykk, lange pompøse setninger og for få avsnitt. Teksten på siden din bør drive leseren videre. Ikke skriv lange setninger og avsnitt bare for å fylle nettsiden med innhold. Alt bør ha et formål, og “less is more” er en fin pekepinn. 


  • Lett å forstå

Er det ikke det samme som punktet over, tenker du kanskje. Nei, ikke helt. Innholdet på nettsiden din må være lett å forstå, og det gjelder ikke bare teksten. Bilder og videoer bør forklare, utfylle eller vise innholdet i tekstene dine. Riktig bruk av bilder og overskrifter hjelper deg å stoppe “scrolle-tommelen”. 


Aurora Engine | Norsk nettsidebygger | DigiKo
  • Laster inn raskt

Har du noen gang skrevet inn en nettadresse, trykket “Enter”, og deretter lurt på om nettet er nede? Vi óg. En nettside som bruker kort tid på å laste inn, føles mer moderne, proff og effektiv sammenlignet med sider som tar lang tid før de svarer. 


  • Lag for de som besøker siden

Hvem er publikummet ditt, og hvilke forventninger har de til nettsiden? Designet, teksten og bildene bør samarbeide godt for å raskt formidle til de besøkende hva bedriften gjør, hvem de er, og hva jeg som besøkende kan tjene på å bruke dem. What’s in it for me? Skriv om din bedrift på en måte som svarer på hvordan dere kan løse mine behov. 

Vi mennesker er egentlig veldig enkle dyr. Vi liker når en nettside eller et budskap er sentrert rundt oss selv. Det burde kanskje være innlysende, men vi ser det hele tiden - bedrifter forteller om seg selv i svært faglig form, og det kan være vanskelig å forstå hva formålet med nettsiden er, hvem de er, hva de gjør, og hvorfor jeg burde bruke tiden min der.


Bonus:


  • God 404-side

Vi har alle opplevd å trykke på en “død” link, og selv om det er uheldig, så må vi som markedsførere være forberedt på at det skjer fra tid til annen. Gjør noe mer enn å bare si at siden er flyttet eller ikke finnes lenger. Se for eksempel 404-sidene til Slack, Pixar, Naturhistorisk museum eller Nordic Choice Hotels, som benytter anledningen til å selge deg et rom for natten.


  • God håndtering ved nedetid

Ingen liker nedetid, så utnytt muligheten til å snu situasjonen til noe positivt. Bruk humor og involvér de ansatte.


  • Levende

Med levende side mener vi for eksempel at bilder og tekst falmer inn, at du har hover-effekter (at det skjer noe når du holder musepekeren over feks. en knapp), eller bruk av video. Det er mange ting man kan gjøre for å få nettsiden til å virke mer levende, og vi tar gjerne en uformell prat med deg om det. Kontakt oss i dag, så avtaler vi kaffe!