1 like = 1 prayer

Vi har snakket mye om lik-og-del, og vi kommer til å fortsette å gjøre det så lenge bedrifter og andre sider har lik og del som en greie.

Lik og del-poster har to problematiske sider; en ting er den potensielt farlige lik-og-del-greia, hvor du sprer konkurranser og annet som blant annet kan knytte deg opp til tjenester som trekker penger fra mobil og kort for ingenting, også kalt “nettbaserte underholdningstjenester”. Det er aldri noe svar på hvor du finner disse tjenestene, eller hva slags underholdning det skal gjelde, men pengene forsvinner for det i forrykende fart. Det er aldri noe sånt som en gratis lunsj, og det bør man fortsatt huske på Facebook også.

FB-prayer-posts.jpg

Den andre delen er for deg som driver en side, enten for en bedrift, en klubb eller en forening. Hvem er det du egentlig vil nå? Mange norske firmaer som velger lik og del som fremgangsmåte, gjør som svindlerne, og det forvirrer brukerne masse.

De fleste har skjønt at man er nødt til å være på Facebook, og at det har blitt en massiv markedsføringskanal. I stedet for å bygge en god markedsføringsstrategi, velger en hel del å i stedet lage en side og bruke lik og del for å få flest mulig likes. Skal du virkelig kunne bruke Facebook som en markedskanal, er det nødt til å ligge en tanke bak - skal du ha dem som liker å delta i konkurranser og ønsker å vinne, eller vil du ha dem som faktisk bryr seg om produktene du lager, vil handle av deg, og om du har en fysisk butikk - ta turen innom gang på gang?

Mangelen på grunnleggende forståelse for hva de ulike elementene på Facebook er, gjør også at en del bedrifter tråkker i salaten. Ofte hevder man å følge Facebook sine annonseregler, men disse er IKKE de samme som konkurransereglene. (For sikkerhets skyld; her er konkurransereglene!). En ordinær facebookpost er ingen annonse, ei heller er en boostet post en annonse, teknisk sett.

Annonsører er selv ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Hvis du ikke overholder gjeldende lover og forskrifter, kan dette få en rekke konsekvenser, inkludert kansellering av annonser du har publisert, og stenging av annonsekontoen din. Bryter du konkurransereglene er konsekvensene i samme gata; du risikerer å få siden din stengt.

Blant de som har ryddet opp, er Burger King. Sven Hars, markedsdirektør for Burger King i Norden har tidligere sagt til Datahjelperne:

– Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent. Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det, så nå var tiden inne for å ta et oppgjør med situasjonen.

Du som driver en bedrift må få bort fokuset fra konkurranser som frister folk til å like og dele - enten du ber om det eller ikke. Dette skal du fokusere på istedet:

  • Godt innhold

  • Godt innhold og

  • Godt innhold

  • Du skal bygge merkevare over tid

  • Antall likes er ikke viktig, men riktige likes som bryr deg om bedriften og produktet ditt.

Og lurer du på hva du skal gjøre for å nå ut til kundene dine? Vi tar gjerne en kaffe!