Verdens største markedsplattformer

Sosiale medier er kommet for å bli. I en tid hvor digital utvikling skjer raskere enn noen gang, kan det være vanskelig å holde følge med alle de nye funksjonene, appene og tallene som blir lansert hver eneste dag. Markedsføring blir mer og mer målbart, og det er bare et spørsmål om tid før tradisjonell markedsføring er helt utfaset. 

Hvis jeg forteller deg at Facebook-brukere er mest aktive på fredager, eller at reisende i 2014 besøkte i snitt 38 ulike nettsider før de bestilte en reise, vil du fortsatt anse deg som en SoMe-guru? 

Markedsføring dreier seg om nettopp det - å føre markedet i en ønsket retning. Ordet er en samlebetegnelse for kommersielle og salgsfremmende aktiviteter i en virksomhet. I markedsføring ønsker man å skape en opplevd forskjell mellom egne tilbud og konkurrerende bedrifters tilbud. Det handler om å skape og formidle tilbud som har en verdi for målgruppen. 

Så la oss ta en titt på markedsføring i sosiale medier. Social Media Today hevder at hensikten med SoMe-markedsføring er å bygge merkevare, og øke synlighet gjennom relasjonsbygging og kommunikasjon med potensielle kunder. 

De to avsnittene over går egentlig hånd i hånd. Men du lurer kanskje enda: Hvorfor sosiale medier? 

At sosiale medier er en av de raskest voksende industriene i verden vet du kanskje, men med en estimert vekst på 25% årlig over de første 5 årene er det på høy tid å satse på markedsføring i sosiale medier dersom du ikke allerede er i gang. 

Her har vi samlet noen interessante tall for deg som fortsatt henger på gjerdet, og for deg som liker å være litt show-off:

  • I løpet av 60 sekunder er det om lag 973.000 innlogginger på Facebook

  • Facebook er verdens mest populære sosiale medier-plattform, med om lag 2,2 milliarder aktive brukere, etterfulgt av YouTube med 1,9 milliarder, WhatsApp med 1,5 milliarder og Facebook Messenger med 1,3 milliarder

  • YouTube er verdens nest største søkemotor, rett bak sin eier Google

  • Verdens mest "Googlede" ord er "Google", etterfulgt av "YouTube"

  • I løpet av et minutt lages rundt 2,4 millioner Snaps

  • I 2017 omsatte Snap for 824 millioner dollar, en økning på ca 104% fra året før

  • Ca 863.000 dollar blir brukt på nettbestillinger hvert minutt

Tradisjonell markedsføring handler dreier seg i stor grad om å flekse muskler og fortelle hva og hvem du er. I sosiale medier handler det om å vise det. 
Noen tips til deg som skal i gang: 

  1. Sett deg gjennomførbare mål - ikke bit over for stort

  2. Bli kjent med målgruppen din - ikke bare med demografi, men også psykografi

  3. Velg plattform. Hvor når du målgruppen din, og med hvilket type innhold?

  4. Legg en sosial strategi, og fokusér på plattformer og innhold som gir økt verdi

  5. Mål resultatene. Hva betyr suksess for deg? Analysér dataene og strategien din for å forstå hvor effektivt det er. Engasjér deg med publikummet ditt og finn ut hva som fungerer og ikke

Sosiale medier validerer merkevaren og øker lojaliteten til bedriften din.