Sex, drap og rock’n’roll

Det er ikke ”jeg elsker deg” det handler om, de tre vanskelige ordene, men de fleste skrivendes mareritt – overskriften. Oppbyggingen av en tekst, enten det er en reportasje, en nyhetsartikkel eller en pressemelding er rimelig grei, så lenge man vet å holde seg til oppskriften – det mest spennende først, fyllet til slutt. Jeg mener å ha hørt på et tidspunkt at tre fjerdedeler av leserne, leser en fjerdedel av teksten. Ergo gjelder det å smelle til med godsakene først – ikke gjør som i en krimroman og spar det mest spennende til slutten av boka. Du har kort tid på å fenge leseren, du må hekte dem så fort som mulig. Er du heldig og har skrevet en jevnt over god tekst, får du leseren med til siste setning.

13199449_10153422894592587_937096859_o-1080x530.jpg

Jeg har hjulpet mange med skriving opp gjennom åra, og det er overskriftene som går igjen, enten det skal skrives pressemeldinger, skolestiler eller en artikkel fra helgens skirenn som skal sendes inn med håp om å få spalteplass i lokalavisa. Felles for de fleste, er alt for lange overskrifter, som ikke fanger interessen med en gang. Det er en grunn til at tabloidavisene går for sex, vold, dop, drap, blod, mord og død. Det selger som bare pokker! Overskriften skal selge, på kortest mulig tid. Den skal gi en smakebit, og den skal ikke minst gjøre leseren nysgjerrig. Det er felles, enten du skal selge forsider i VG eller friste pressen til ditt arrangement.

Overskriften skal skaffe oppmerksomhet, og de skal vise fordelene med å lese artikkelen. Samtidig skal den være kort, gjerne bare to, tre, fire ord. Skriver du ikke nyhetsartikler, er det andre ord enn sex og drap som fenger. ”Gratis”, ”hemmelighet” og ”hvordan” er ord som skaper klikk, hvor parodisk det enn er. De fleste ler av saker som ”Du vil ikke TRO hva…” eller ”Slik får du stilen til..:”, likevel er det klikkvinnere av dimensjoner. Hvor teit og oppbrukt det enn måtte være, vinner nysgjerrigheten til slutt.

Skal du lokke lokalavisjournalistene til ditt arrangement, funker ikke ”Skirenn på Skaufjellet lørdag” i pressemeldingen eller mailen til tipslinja. ”Northug til Skaufjellet?” gjør det derimot mer interessant å bruke tre-fire timer på å kjøre til fjells og dekke et skirenn, selv om Northug kanskje bare kommer for å se på. Selg de toppargumentene du har, rått og brutalt. ”Industrirevolusjon fra Moelv” eller ”Verdensnyhet fra Gausdal” selger bedre enn ”Moelv-bedrift med nytt produkt” og ”Gausdøl har funnet opp ny dings”. Sørg for å ikke overdrive eller lyve, men tenk likevel på det som en missekonkurranse eller Idol-audition – du har maks tre sekunder på å selge og overbevise.

Selger ikke overskriften produktet eller budskapet ditt, har du kastet bort pengene dine. Samtidig skal du holde det du lover i overskriften, ellers vil leseren føle seg snytt. Falske forventninger skaper misnøye – og kanskje er det akkurat det jeg gjorde med min? Jeg skal ikke skrive om verken sex, drap eller rock’n roll, likevel er jeg ganske sikker på at du leste ganske langt for å finne ut om jeg kom til å gjøre det.