Søkemotoroptimalisering – hvordan blir du populær på nett?

Søkemotoroptimalisering – hvordan blir du populær på nett?

Skrevet av Andreas Bolton Seielstad 
I denne artikkelen skal vi ta for oss hva søkemotoroptimalisering er og hva det brukes til. På engelsk heter det «Search Engine Optimization» og forkortes gjerne bare som «SEO».

Over 90% av Internett-brukerne ser bare på de første 10 treffene (side 1) hos en søkemotor, så søkemotoroptimalisering er svært relevant for å bli synlig i dag. Poenget er å komme høyest mulig basert på relevante søkeord. Hva er poenget med å betale 20-30 000 kr eller kanskje mer for et nettside som ikke kan bli funnet av kunder?

Man har to typer søk man gjerne skiller mellom; organisk og betalte søk. Betalte søk er firmaer som har betalt en sum til f.eks Google eller Bing for å oppnå en god og fast plassering på toppen. Dette er de søketreffene man ser som er uthevet gult spesielt i Google, og er i bunn og grunn ikke en del av søkemotoroptimalisering, men noe som kalles søkemotorannonsering, på engelsk «Search Engine Marketing» (SEM). Organisk søk dukker opp under de betalte søkene, og er det arbeidet man utfører for å øke nettstedets synlighet i Google og andre søkemotorer som Yahoo og Microsofts Bing.

De organiske søkeresultatene i Google viser sidene i den rekkefølgen de anser som mest relevant for brukerens søkeord som f.eks kan være «katt» eller «hund».

Det er velkjent at de fleste søker på Google og andre søkemotorer for å finne løsninger for det man lurer på. Folk som søker etter løsningen er faktisk motivert kunder, og dermed er det mer sannsynlig at kunder som foretar søk via Google vil kjøpe fra butikken deres enn andre tilfeldige besøkende.

Man finner også «anbefalte» nettsider og dermed føler kundene i større grad at nettsiden er troverdig når de kommer til nettstedet gjennom en «uavhengig anbefaling» – enn om man hadde kommet gjennom annonsering som er mer en målrettet form.

Det er viktig å skille og kjenne den største forskjellen mellom primære og sekundære kvaliteter. Dette kan forklares med alle søkemotorer gjør en primærfunksjon, som betyr at man foretar et vanlig søk på internett. I de sekundære funksjonene oppstår noen forskjeller. Google kan for eksempel tilby sin bildetjeneste «Picasa», vitenskapelig søk av publikasjoner i «Google Scholar» og brukbar oversettelse i «Google Translate» på enkelte språk.

Algoritmen til Google endrer seg opptil 15 ganger per dag, så et resultat tidlig på morgen kan vise seg å være litt annerledes senere på dagen.

Men først – hvordan klarer Google å søke gjennom en database på ca 863,105,652 websider, ca 1.187.630.000 bilder og en omtrent like stor del dokumenter i form av .pdf, odt eller .doc osv? Det handler om å omforme tekst til numre.

Man bruker en teknikk kalt «hashing». Skal man slå opp et ord i norskordboka på «X», vil dette gå mye fortere enn å slå opp et ord på «E». Det er så mange «E»-er i forhold til «X»-er. Man lar derfor alle ord få en numerisk verdi. Med en numerisk verdi går det like fort å søke gjennom alle ord. Man kan faktisk søke gjennom en million numre med kun maks 20 «større, mindre eller lik»-spørsmål! Dette gjøres ved å bruke en algoritme som halverer denne spørresummen og legger til eller trekker ifra ut ifra større eller mindre enn.

Det er mulig å se hvor høy rank en side har, og dermed se hvor «bra» siden er, og sider som Pagerank.net viser rankingen til ulike sider. Skalaen går fra 0 til 10 og er logaritmisk. Det vil si at det er ti ganger så vanskelig å komme seg fra 2 til 3 som det er å komme seg fra 1 til 2.

Søkemotoroptimalisering er i endring hele tiden og i «gamledager», som vil si tre-fire år siden, kunne man lett få resultater ved å lære seg noen triks med titler og meta-tags. Selv om dette fortsatt er viktig (bare meta-beskrivelsen), så har det mindre betydning enn før.

Selv backlinks (linker fra andre nettsteder tilbake til din side) som før var alfa omega, har mistet mye makt. Dette kalles «autoritet» hos søkemotorene og teller mye, slik som det ellers gjør i dagliglivet.

Det samme gjelder for søkemotorer, og her går det mye på hvordan Google ser på websiden som seriøs eller useriøs. Tenk deg at Google har veldig stor tillit til en nettside, f.eks VG.no, som linker til din nettside som foreløpig har lav tillit. Dette har positiv innvirkning og websiden din vil etter hvert få høyere rangering og autoritet.

Vi kan også nevne at å sette inn linker i samme farge som bakgrunnen fungerer dårlig, spesielt i Google. Denne metoden var lett å bruke, og ga en god effekt i gamle dager. Det slåes hardt ned på slike tjuvtriks nå til dags, og ved større brudd kan det resultere i en permanent utestengelse fra Google og Bings søkeresultater.

Begrepet Cache – nettsidens mellomlager

«Cache er konge» i SEO-sammenheng, og er nettsidens mellomlager forteller at siden er endret eller ikke. Som vi har nevnt tidligere så rangerer ferskt innhold høyere enn det gamle innholdet i søkemotorens søkeresultater . Dette er fordi de antar at folk flest ønsker oppdatert og fersk informasjon, snarere enn gammelt innhold.

Hvorfor er Cache så viktig?

Edderkoppene eller Crawlerne skanner Internett for nye sider hele tiden og lagre dem på en indeks som de bruker når noen søker etter noe. Hvor ofte de kommer tilbake til nettstedet ditt for å oppdatere den er indeksen bestemmes først og fremst av din egen cache som rapporterer til søkemotorens edderkopper. Kan ikke cache fortelle dem om hvilke endringer som er gjort siden de var her sist, går de vanligvis bare videre til neste sted.

Hvem som helst kan altså gjøre det, men det krever at man setter av god tid og jobber målrettet ved å lage godt innhold uten for mange repeterende ord.

God søkemotoroptimalisering består faktisk nå av to relevante ting:

Den første er å få et søkeord i URL-feltet, for eksempel «Lillehammer», og den andre er å lage godt og informativt innhold og oppdatere nettsiden regelmessig. Et eksempel kan være å sette en RSS-feed som er relatert til innholdet på nettstedet ditt.

Written by 

Vi gjetter bare, men kanskje du også vil lese dette?