Facebook-konkurranser: do’s and don’ts.

Facebook-konkurranser: do’s and don’ts.

Facebook er en sosial plattform i stadig vekst, og med stadige endringer. Ofte kan det være vanskelig å henge med i svingene, og plutselig sitter man med stengt side og en advarsel fra sjefen sjøl (eller iallefall hans ansatte).

I disse dager begynner ”alle” å ha skjønt at Facebook er plassen å være, og ikke minst – det er der kunder, fans, venner og venners venner er. Fra å være et temmelig internt skolenettverk som skulle ”samle” årbøkene fra en haug med skoler – digitalt, har Facebook blitt en av verdens største markedsføringsplattformer. Heldigvis tar flere og flere i bruk mulighetene som finnes der folk er; på Facebook og nå etterhvert også Instagram.

Fallgruvene er desto hyppigere og større jo større nettverket blir, og jo oftere endringene skjer. Fra å protestere vilt på enkle forandringer for noen år siden, har vi lært oss å akseptere endringer i algoritmer, ny layout og nye funksjoner. En av de enkleste og raskeste måtene for å promotere en Facebook-side, er å dra i gang en konkurranse. Særlig gjør mange et fremstøt før jul, i kampen om julegavekundene, med konkurranser, julekalendere og andre fiffige løsninger for å få likes, delinger og forhåpentligvis nye kunder.
Reglene er derimot nådeløse, og enten for dårlig kjent, eller for dårlig anerkjent. For hvor farlig er det egentlig da, om en liten butikk i ei avsides grend, eller et firma oppfordrer alle de kjenner og alle de igjen kjenner til å dele, like og kommentere for å være med i trekningen om en eller flere premier?

Det syndes over en lav sko av såvel større bedrifter som små nisjebutikker over det ganske land, og på så mange måter er det IKKE greit. Hvorfor, kommer jeg tilbake til senere. Først en enkel oversikt over hva kan man, og hva kan man ikke gjøre:

 

Dette er lov:

– Du har lov til å be folk like et innlegg, bilde eller side

– Du har lov til å be folk kommentere

– Du har lov til å be folk publisere noe på din side, for eksempel et bilde

– Du har lov til å be folk sende en melding til din side

– Du kan bruke likes-funksjonen som en tellemekanisme. 

 

Dette burde være mer enn nok handlingsrom til å kunne finne på kule markedsføringsstunts. Likevel ser vi så godt som hver eneste dag, brudd på reglene. For følgende er IKKE greit:

– Du kan ikke kreve at folk deler en post eller noe annet, som en forutsetning for å være med i en trekning

– Du kan ikke be folk gjøre endringer på sin profil for å delta i konkurransen

– Du kan ikke be folk tagge venner og bekjente

 

Hvorfor ikke? Tagger du venner og bekjente, får de samtidig opp et varsel, og dermed har du indirekte flyttet konkurransen over på noens personlige profil. Deler du selv, havner det på DIN profil, og bedriften, foreningen eller klubben som har konkurransen, har dermed brukt en personlig profil til en konkurranse.

Nest etter ”jeg er sikker på at 97% av mine venner (hvor får de den statistikken fra??) ikke kommer til å dele dette, vær en av de 3% som gjør det…”-statuser, så er det lite som er så irriterende som lik-og-del tjue ganger fra samme side fra alle vennene dine som håper på å vinne. Sider som dukker opp for hyppig i feeden til folk, blir irriterende og det er lettere å heller avfølge, enn å vurdere å kanskje handle i butikken, eller av firmaet.

Sist men ikke minst: hvis du skal arrangere en konkurranse, sørg for å nå dem du trenger, de som er mest sannsynlig at kommer til å legge igjen penger hos deg. Du trenger ikke at noens tante i Båtsfjord vinner en konkurranse på Lillehammer. Er du heldig, kommer tanta i Båtsfjord kanskje på besøk i Lillehammer en gang i løpet av de nærmeste årene. Er du enda heldigere, husker hun å komme innom din butikk eller ditt firma. Da er det greiere å heller få tak i de 20 i nærheten som faktisk går forbi deg en gang i uka – og kanskje stopper innom for å handle.

 

(Kilde: Valen-Utvik)

Written by 

Journalist, fotograf og kreativt kulehode. Liv Maren er best på: Å få frem den gode historien, fange de store og små øyeblikkene og å hjelpe deg med å få frem ditt budskap så klart som mulig.

Vi gjetter bare, men kanskje du også vil lese dette?