Endringer hos Facebook i det siste – og hvordan det påvirker deg som bedrift.

Endringer hos Facebook i det siste – og hvordan det påvirker deg som bedrift.

Facebook gjør endringer hele tiden og det kan være vanskelig å følge med. Vi har oppdatert oss på hva som har skjedd over sommeren, og gir deg en kort oppsummering her.

Se også vår Facebook live-sending om temaet her.

1. Facebook har fjernet adblock. Selv om du har et adblockprogram installert, så funker det ikke lenger på Facebook. Noen adblock-leverandører fant et hull, som Facebook igjen tettet, så krigen er i gang. Det vil nok gå litt frem og tilbake på om de greier å sperre alle adblokkere, men Facebook ser ut til å ha overtaket. Lykkes Facebook vil det bety økt distribusjon for deg som bedrift, og også potensielt gi deg billigere annonser, så vi i DigiKo hilser denne oppdateringen velkommen. Dette kan muligens oppfattes som negativt for brukerne, men kun til vi ser på neste oppdatering.

2. Du kan lettere kontrollere hvilke annonser du ser som bruker. Dette kan du styre fra annonse-preferanser i kontrollpanelet. Ser vi f.eks på mine ”preferanser” ligger jeg i remarketing-kontaktlisten til Justin Bieber (hvordan skjedde det?!) og har veldig mye sosiale medier, musikk og filmrelatert på min profil. Resten passer mine interesser ganske godt, men det er veldig fint å kunne rydde litt slik at jeg fremover får ennå mer relevante annonser.

Som bedrift er det viktig å ikke legge for mye vekt på interesser, siden man kan ha forskjellige grunner til å lese artikler. Noen som leser mange artikler om Donald Trump kan for eksempel gjøre det fordi de syns han gjør mye rart, ikke fordi de stemmer på ham. Vær derfor nøye når du velger hvem du annonserer mot.

3. Facebook reduserer synligheten for clickbait-annonser. Forhåpentligvis slipper vi å se så mange av artiklene hvor ”du vil ikke tro hva katten gjorde”.

4. Du vil få mer av poster som engasjerer deg, er relatert til dine interesser, engasjerer folk rundt deg, eller er nyheter verden rundt. Dette vises basert på følgende faktorer: Hvem som deler artikkelen, ting du klikker på, kommenter eller deler.

5. Bedriftssider har fått ny design. Nå dekker ikke coverbildet profilbildet ditt, så husk å bytte coverbilde dersom du har vært kreativ med coverbildet. Størrelsene beholdes. Dine Call to action-knapper synes bedre, så har du ikke jobbet noe med dem, så bør du ta en titt på dette nå.

Du får også enklere navigasjon, og bruker du tjenester som for eksempel Fanbooster, så kan du med enkle grep gjøre slik at din Facebook-side ligner mer og mer på en webside med menyer hvor du kan gi mer informasjon til dine kunder.

6. Du får bedre innsikt på dine videoer og livesendinger, og har du ikke kjørt Facebook live ennå, så bør du vurdere dette for å gi merverdi til dine kunder. Du ser også om folk ser video med lyd på eller av, og blir kjent med målgruppen din for å se om du kanskje bør vurdere å legge tekst på videoen dine. Flere og flere ser video uten lyd, så teksting blir mer aktuelt for hver dag som går.

Facebook live går i full skjerm, og du kan nå sende opp til fire timer. De har også annonsert tidligere i sommer at man kan samsende fra to forskjellige steder. Dette skal vi nok prøve på et senere tidspunkt.

7. For deg som bruker Facebook pixler på nettsiden din, kan du nå målrette annonsene dine bedre mot de kundene som er mest aktive på nettsiden din. Vi anbefaler alle å bruke Facebook pixler for å få bedre innsikt i atferden til dine kunder.

Kilder:
A New Way to Control the Ads You See on Facebook, and an Update on Ad Blocking

10 Recent Changes Impacting Facebook Advertisers

Written by 

Daglig leder, kommunikasjonsrådgiver, fotograf og rettetast. Liv-Runi er best på: Å skape engasjement i sosiale kanaler, strategier for kommunikasjonsarbeid og å se detaljer som gjør deg unik.

Vi gjetter bare, men kanskje du også vil lese dette?