En honningkrukke for svindlere

En honningkrukke for svindlere

Hver eneste uke er det minst ett nytt fenomen som deles i stor grad på Facebook, enten det er å like og dele for å vinne gavekort hos H&M eller Elkjøp eller morsomme tester hvor du kan finne ut ting som ”hvem er dine festvenner” og ”disse bør du reise på ferie med”. Kjenner du deg igjen?

Stadig flere bedrifter flytter markedsføringen sin over til Facebook og andre sosiale medier, og det er jo faktisk der kundene deres først og fremst er. Samtidig åpner det dørene for en hel verden av folk som ønsker å utnytte naive facebook-brukere gjennom falske sider, falske kontoer og tilsynelatende uskyldige tester.

Reglene for for eksempel konkurranser på Facebook er klare:

Du KAN:

  • be folk legge igjen en kommentar på innlegget ditt
  • be folk ”like” siden eller innlegget ditt
  • be folk sende en privat melding
  • poste et innlegg eller et bilde til din side
  • bruke antall likes for å telle hvor mange som er med i en konkurranse.
  • be folk like siden din for å være med i konkurransen, f.eks ved at det trekkes en vinner av alle 15.000 som har likt på en gitt dato når konkurransen skal være over.

 

Mye av det andre, slik som å dele konkurransen på veggen din, tagge deg selv eller andre i bilder og kommentarer kan du faktisk ikke!

Alt for mange ganger har jeg forsøkt å advare både venner og familie om ting de sprer relativt ukritisk på nett, enten det er ”pass deg, kontoen kan bli hacket og noen skriver dritt på veggen til vennene dine”-poster, tester eller konkurranser på åpenbart falske sider. Det er lite sannsynlig at for eksempel forrige ukes hype, H&M, har en side uten noen kontaktinformasjon, noen poster overhodet, få likes (selv om det stiger skremmende raskt) og at de deler ut 250.000 (!) kroner i gavekort. Vi lar oss ikke lure lenger (håper jeg) når det kommer mail om at vi kan vinne gavekort på ICA for 10.000 kroner (eller enda verre, du har allerede vunnet en konkurranse du ikke har vært med i), likevel lar vi oss stadig lure på Facebook. Til og med folk jeg kjenner som jeg regner som over gjennomsnittet oppegående, lar seg lure av lovnader om gavekort og gratis hagemøbler, vesker, sko og dyre biler. Du får heller intet lysthus, boblebad, grillhytte eller IKEA-gavekort ved å like og dele. Det eneste du gjør er å irritere vennene dine.

”Men det er jo ikke så farlig, jeg gir jo ikke fra meg noe personlig informasjon” eller ”det kan jo ikke skade å prøve, det kan jo hende det er en ekte konkurranse”, hvorav sistnevnte er skrekkeksempelet på naivitet i sosiale medier, er ting jeg overraskende ofte hører.

Jo, det er det.

For i det du liker en side, gir du også fra deg kontaktinformasjonen din. Hvorfor er vi så ivrige på å få folk til å like sidene våre? Jo, fordi e-postadressene kan de bruke i mail- og salgslister senere. Ikke minst er disse listene enormt verdifulle dersom man har lyst til å selge dem videre til andre som vil selge ting til deg!

Så hvordan spotter man de falske sidene?

Først og fremst: ikke del uten å sjekke først. Svindelsider kopierer noen få poster fra den originale siden, slik at det skal se ekte ut. De har gjerne ingen kontaktinformasjon, telefonnummer eller mailadresse, og du kan ofte ikke sende dem direktemeldinger på Facebook.

Sidene er ofte merket Norge/Norway (f.eks H&M Norway eller Audi Norway). Ofte har ikke det aktuelle firmaet en gang kontor i Norge. I tillegg er sidene nesten uten unntak helt nye. Man skulle kanskje tro at etablerte merkevarer som Mercedes-Benz, Louis Vuitton og Gina Tricot har brukt Facebook mer enn en uke eller to? Du selv har kanskje vært der siden 2007, det har de også. De originale, altså. Så finnes det så klart unntak, men man starter sjelden en ny Facebook-side med enorme giveaways.

Når du har likt, delt og klikket for å delta i konkurransen er det fort gjort å havne videre på en ny side for å loppe deg for mailadresse, mobilnummer eller kortinformasjon. Denne informasjonen er verdifull – særlig å selge videre!

Den andre, store elefanten i rommet, er testene. Den største av disse, har ofte adressen no.nametests.com, og er tilsynelatende uskyldige, som ”hvem var du i ditt forrige liv” og ”hvilken kjendis ligner du mest på”. Men i det du starter testen, klikker du også ”OK” for å gi dem tilgang til ALL informasjon på Facebookprofilen din, selv om de gjerne hevder at denne ikke skal brukes til noe spesielt formål. Selvsagt skal den tilsynelatende hente ut informasjon for å finne ut HVOR lik Angelina Jolie du egentlig er (bildene dine, for eksempel) eller hvilket land du bør bo i (ut fra hvor du har reist tidligere).

Men er du egentlig klar over hvor mye informasjon om deg selv som egentlig ligger i Facebook-profilen?

Når du klikker OK, gir du bort informasjon om vennelisten din, og hva du liker og ikke liker. I tillegg kommer all personalia du måtte ha oppgitt (mail, telefon, adresse, fødselsdato) og demografien på dem du omgås eller har på vennelista. Er det tilfeldig at du får veldig mange bryllupskjole-annonser på Facebook om du er 30+, jente og med veldig mange venninner i giftemodus? Er det tilfeldig at du får annonser for proteinpulver og løpesko om du poster bilder fra treningsøkten eller deler linker til treningsrelaterte artikler? Neppe.

Ingen er så uskyldsrene at de bare vil la deg vite hvor lik du er Angelina Jolie uten at det har noen som helst gevinst for dem selv. Hvorfor skulle utviklere bruke timesvis på å sitte og lage dølle tester – for at du skal ha det gøy? Reglene for personvern er ganske annerledes i mange andre land enn de er i Norge. Facebook selv er greie å ha kontroll på. Samarbeidspartnerne deres trenger derimot ikke å være like ærlige.

Det er ikke, og har aldri vært, noe sånt som en gratis lunsj.

Ingenting er lenger ”bare for gøy”.

 

Written by 

Journalist, fotograf og kreativt kulehode. Liv Maren er best på: Å få frem den gode historien, fange de store og små øyeblikkene og å hjelpe deg med å få frem ditt budskap så klart som mulig.

Vi gjetter bare, men kanskje du også vil lese dette?

One thought on “En honningkrukke for svindlere

  1. […] Les også: En honninkrukke for svindlere […]

Comments are closed.